RIIDED, JALANÕUD MATK JALGRATAS RULLUISK, RULLSUUSK RULA, TÕUKERATAS SURF LOHESURF SUP MÄESUUSK LUMELAUD MURDMAA UUDISED JÄRELMAKS KLIENDIKAART LYONESS
   
 

Hea teada



 
 


 

Hea teada

Rullidel paremasse vormi!
Tekst: Madli Luts

Rulluisutamine on harrastus, mis pakub nii põnevust kui sportlikku pingutust ning on hea valik neile, kes rühmatreeninguid ja jooksmist väga ei armasta. Kes sellele kord näpu andnud, enam naljalt ei loobu.

Kes plaanib vastu kevadet uisusõiduga algust teha või uisud uute vastu välja vahetada, saab siit mõned praktilised nõuanded. Juhiseid jagab Extreme Spordi rulluisutamise ekspert Arto Rammul, kes alustas alaga juba 1997. aastal ja on võistlusspordiga tegelenud aastast 2007.

Uisuostu puhul tuleb kõigepealt ette võtta põhjalik proovimine, et hiljem ei tekiks probleeme, valu ja ebamugavust. Saabas ei tohi olla liiga suur ega liiga väike. Arvestama peab mitte ainult jalanumbrit, vaid ka jala kuju. Alahinnata ei tasu saapa üleüldist raskust.
Esimesel sõidukorral võta kaasa plaastrit. Kui saabas peaks jalas hõõruma hakkama, saad punetava koha kohe ära plaasterdada. Õnneks venib sisesaabas jala järgi paari-kolme sõidukorraga. Häda teevad ka liiga suured uisusaapad – võivad hõõruda ja soodustada kukkumisi. Kui saabas tundub sõites liiga suur, võib panna selle sisse veel ühe sisetalla. Esimestel sõidupäevadel ära seo saapapaelu liiga kõvasti kinni. Liiga tihedalt kinni nööritud saabastega ei saa veri ringelda ja jalad hakkavad valutama.

Esimesed rulluiskude katsetused ei tohiks sattuda niiskele ja vihmasele ilmale. Niiske asfalt on ohtlik nii uisutajale kui ka uisulaagritele. Vihmakindlad laagrid ja rattad on poodides eraldi saadaval.

Uiskude hooldus

Ka kõige parem uisk ei püsi igavesti sõidukorras, kui puudub elementaarne hooldus. Pärast igat sõidukorda oleks vaja saapad, kinnituspoldid, raamid ja rattad üle vaadata, harja ja niiske lapiga tolmust ja mustusest puhastada. Jälgima peab rulluisurataste seisukorda, sest liiga kulunud ratast ei paranda muu kui väljavahetamine. Kui märkad, et ratta profiil on seestpoolt rohkem kulunud, peab need ära vahetama. Vaheta omavahel 1. ja 3. ning 2. ja 4. ratas, pöörates samal ajal ratta sisemised küljed väljapoole. Tõsta uisurattaid ümber regulaarselt, nii pikendad nende eluiga mitu korda. Laagreid tuleks puhastada ja määrida kord kuus, kui uiske regulaarselt kasutad. Vähem sõites üks kord hooaja jooksul või probleemide tekkimisel. Määrimiseks kasutatakse spetsiaalset õli või geeli. Õlitatud laagrite veeremiskiirus on suurem, aga puhastada tuleb neid tihedamini. Geelitatud laagrid veerevad aeglasemalt, aga kardavad vähem vihma.

Rulluisutüübid

Harrastusuisud algajatele.
Need, kes uisutamise esimest korda ette võtavad, peaksid valima alustuseks harrastusuisud. Lihtsamat tüüpi harrastusrulluiskudel on plastikraamid, täiuslikumatel metallraamid. Tavapäraselt kasutatakse neljarattalisi raame ja rattaid läbimõõduga 74–80 mm. Väiksemad rattad liiguvad aeglasemalt ja see on algajatele turvalisem. Üldiselt peavad harrastusuisud õige hoolduse puhul vastu päris pikka aega (kuni 5 aastat) ning isegi kui hiljem oma uisuvarusid täiendada, ei pea esimesi uiske maha kandma. Kui algaja uisutaja on oma rulluisutamishuvis juba piisavalt kindel, võib ettenägelikult valida lihtsamat sorti treeninguisud või paremad harrastusuisud. Jälgida tasub ka seda, kas osi saab vahetada (raam, rattad). Uiskudele lisaks tuleb alati muretseda ka kerge ja suurte õhuavadega kiiver ning põlve- ja küünarnukikaitsmed. Algajatele mõeldud kaitsmed on pisut suuremad ja rohkem polsterdatud, et kukkudes liigeseid paremini kaitsta.

Freeskate ja trikiuisud
Manöövrid, trikid, keerud, pöörded, hüpped käsipuudele, treppidele – kõik selline “äge” on sooritatud uiskudega, mis on kohandatud trikkide tegemiseks. Uisk on lühema raamiga ning väikeste ratastega. Trikiuisud peavad vastu pidama äärmuslikele tingimustele, mistõttu on need tavauiskudest raskemad. Freeskate-rulluisud on spetsiaalsed pehmed ja põrutustele vastupidavad rulluisud heade manööverdusomadustega, millel on tugevad 80 mm rattad ning metallraam, mida on võimalik reguleerida ja saapa küljest eemaldada.

Treeninguisud on mugavad, kerged ja sobivad neile, kes armastavad sõita pikemaid vahemaid. Rattad on hea pidamisega ning vähendavad suuri vibratsioone. Treeninguisul on tavaliselt viis ratast läbimõõduga 78–84 mm.

Hoki- ja ilurulluisud meenutavad mõnevõrra oma sugulasi liuväljalt. Mõlemad uisutüübid sarnanevad oma ülesehituse poolest hoki- ja iluuiskudega. Need on eest nööritavad ning nende rattad võimaldavad pöördeid, manöövreid ja kiirendusi.

 



   
           
web by c m a